2010-01-05

Stofilbloggare fullt ut?

Jag är en misslyckad bloggare. Jag tenderar att skriva pamfletter som är föga relaterade till pågående diskussion. Om de till äventyrs är relaterade så är de på tok för sena. Det blir bara mindre och mindre relevanta länkar till pågående debatt.

Det logistiska problemet

Jag läser inte på sätt som passar en bloggare. Jag spar inte referenser i huvudet (inte bra nog på något annat sätt heller) - vem sa vad? Jag läser och låter associationer flöda fritt. Tänker och smälter innehåll, skapar en egen totalbild och till slut ploppar det ut en ide till en post - långt för sent för bloggossfärens tempo och oftast utan medvetna referenser till insperationskällorna.

Jag har försökt hitta en passande form. Men det blir mest ganska dåligt. De få poster som håller någorlunda klass saknar ofta det sammanhang och aktualitet som... ja... gör dom till bloggposter.

Stofilbloggare fullt ut?

Jag överväger starkt att bli stofilbloggare fullt ut. En gubbe som sitter på sin kammare och prånglar ihop pamfletter i mumlig monologform. Strunt samma ifall folk vill läsa det eller ej. Länkar till andra får vara sällsynta och då de förekommer till inaktuella bloggposter. Inaktuella föresten - Behöver bloggosfären verkligen vara lika 'nyhetsjagande' som plutokratmedia?

Gamla poster lika bra som nya?

Jag tycker gamla poster är lika bra som nya. Blir ofta lätt störd på de bloggare som stänger av kommentarer på gamla poster. För politiska bloggar är det helt obegripligt. För dagboksbloggar kan jag delvis förstå det... Jag är generellt ointresserad av att vare sig skriva eller läsa om klädval och helg och vardagsstrul... Men ibland gör ju folk nått jag tycker är intressant och då blir ju just den dagboksanteckningen intressant - men det är i regel en gammal notering.

Funktioner som listar de senaste kommentarerna oavsett bloggpost gör att det funkar bra att låta gamla poster leva - så alla där ute - låt dom gamla posterna leva! Sökmotorerna verkar också låta gamla poster leva - det är i alla fall bra!

Leve stofilosfären!

Böcker av gamla poster

Har fixat ett javascript hack som gör att det går att organisera gamla poster i böcker - strukturerat som jag vill efter tillhörighet för att låta gamla poster få mer liv. Böcker är antagligen en överdrift - en lös samling pamfletter förblir det - men ändå någorlunda organiserat. Det är dels för min egen skull - att hitta luckor som behöver fyllas. Dels för de som till äventyrs finner en post intressant - så de lätt kan hitta närstående poster.

Det får bli årets bloggmål - hjälpligt organisera gamla pamfletter och försöka skriva en ny då och då - Kanske i snitt en varje vecka.

Om jag till äventyrs gör nått intressant som jag finner värt att dela med mig av kanske det dyker upp en 'vanlig' bloggpost också. Någon enstaka fanpost till bra aktuella inlägg från andra kan också dyka upp - men då med minimal egen reflektion. Läsa bloggar och kommentera i dom får bli mitt deltagande snarare än de poster jag själv skriver.

Intessant! (knappast)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , .


7 kommentarer:

  1. Bloggar är inte tidningar - de behöver inte vara aktuella för att vara relevanta. Det finns inget absolut krav på att vara först med det senaste, eller ens siste med det senaste. Det går lika bra att skriva om saker som är relevanta men som kanske inte är helt dagsaktuella - världen är ju trots all föränderlighet fortfarande en relativt stabil plats, och det som är fundamentalt viktigt idag brukar också vara fundamentalt viktigt i morgon.

    Om du vill köra pamflettstilen, så go for it. Jag själv skriver min blogg så att det ska vara lika givande att läsa mina inlägg om ett, tre, fem år som att läsa dem idag. Iaf de flesta av dem.

    Stofilbloggare unite!

    SvaraRadera
  2. Intressant! Kopplat till resonemanget i vårt inlägg på Livbåten där jag hittade dig bland kommentarerna, blir det riktigt intressant.

    Visst är det synd om bloggmediet i desperat aktualitetsjakt och lillebrorskomplex mot s k riktiga media blir helt nyhets/nutidsorienterat.

    Jag älskar när en av våra gamla poster får liv igen.

    Men du. En länk eller två hade gjort det här inlägget ännu bättre, om inte annat för att det hade gjort att fler hittat hit. När du länkar så hittar ju andra bloggare dig genom trackbacks.

    Jag ska genast springa och lägga en länk till dig från oss på Livbåten.

    SvaraRadera
  3. Tack till er båda.

    Jag vet att det 'lönar' sig att länka... Det är bara så svårt. I alla fall om man ska göra det bra - En del bloggar gödslar med randomlänkar till populära poster bara för marknadsföring och det är inte så kul.

    Tror jag kan leverera mer läsvärde för de som ändå snubblar förbi på det här sättet. Det kan vara värt nått också.

    Några poster då och då med länkar blir det säkert - ibland är det ju lätt och då vore det fånigt att låta bli av princip - I synnerhet som länkar är bra i princip :-)

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Håller med om det du skriver och är själv usel på att länka, dock håller jag kommentarsfältet öppet.

    SvaraRadera
  6. Bra och tänkvärt inlägg RedLib! Jag tycker som du att även gamla inlägg bör vara av värde. Det är mycket därför som jag själv är en gedigen Ketchupbloggare, dvs skriver enbart periodvis då andan faller på och tanken inte går att tygla på annat sätt än genom skrivandet.

    Problemet är delvis det gamla vanliga "syns man inte så finns man inte". Dessvärre tror jag inte hela förklaringen ligger i topplistor och annat uppmärksamhetsbekräftande utan hänger ihop med mediet i sig. Informationsflödet är monumentalt större än någonsin tidigare så det är omöjligt (jag skulle för några år sedan prefixat detta som "snudd på") att ens följa allt man tycker är intressant om man har ett i övrigt uppmärksamhetspockande liv. Hur mycket välskrivet och återkommande relaterbart missar jag inte? Får nästan ångest av bara tanken...

    Kanske är den här diskussionen ett frö till en möjlig lösning? Finns det något sätt som man kan främja kvalitet och inte bara kvantitet? Med detta menar jag inte att de som nu är mest lästa inte är kvalitativt värdefulla utan mer att ett alternativt fokus på inläggen per se vore bra. Knuff Hi-Quality typ... Inlägg som dels är tidlösa eller åtminstone har längre hållbarhet än idag, inlägg som kan stå på egna fötter och endast kompletteras av länkar etc skulle på detta sätt kunna få mer uppmärksamhet.

    SvaraRadera
  7. En tanke är att 'böcker' ska ha den funktionen. Skriver man en ny post och lägger den i en bok så uppmärksammas ev nya läsare på de gamla posterna. Folk som glider in via en sökmotor till en post hittar lätt fler om liknande ämne. Om ca 30 av ens bästa poster om upphovsrätt och övervakning samlas i en bok kanske hela boken kan vara värd att länka för någon även 3 år senare. Det är på experimentstadiet än och ganska tröganvänt men jag hoppas fler experimenterar med olika trick.

    Vad gäller bloggportaler tror jag vi behöver och att det kommer redaktionella bloggportaler. Inte en, inte få, utan en massa. Nyhetsportaler av alla politiska och regionala inriktningar, flera för olika ämnen - allt från tatueringar till kriminalvård. Allt från senaste nytt till filosofiska utläggningar och djup analys.

    Gjorde ett försök för nått år sedan men det blev för tungt. Det behöver vara ett kollektiv som är redaktion. Portaler som samlar ett högkvalitativt urval i en viss nisch kan troligen locka helt nya läsare in i bloggosfären.

    Det är ett komplement till existerande topplistor, och kan fungera i symbios med dessa. Det blir också en symbios mellan redaktionella portaler och bloggar. Portalerna får innehåll och bloggar får läsare.

    SvaraRadera