2010-01-20

Creative Commons är inte fri eller ens öppen!

Other Rights — In no way are any of the following rights affected by the license:
  • Your fair dealing or fair use rights, or other applicable copyright exceptions and limitations;
  • The author's moral rights;
  • Rights other persons may have either in the work itself or in how the work is used, such as publicity or privacy rights.

Posted via web from redlib's posterous

Från osd:

5. No Discrimination Against Persons or Groups

6. No Discrimination Against Fields of Endeavor

Det krockar med att CC reserverar de moraliska rättigheter (eller snarare inte uttryckligen ger upp dom). Det ger upphovsmannen rätt att invända och stoppa användning de inte tycker om, om än i varierande grad beroende på vilket lands lagar som gäller men det är ändå ett elände.

Det är ett elände om jag vill använda ett verk i propaganda, reklam, porr, ja allt utom menlöst bladder, kanske skoj, kanske snyggt, men ändå menlöst.

Jag kan förstå att en del upphovsmän vill behålla den rätten och det är OK att det är möjligt men tveksamt om det ska vara förvalt. Framför allt är det totalt åt helvete att licensen inte erbjuder ett enkelt sätt att avsäga sig kontroll över användandet utöver det som uttrycks i övriga licensvillkor (share alike, attribution eller vad man valt).

Jag vill ge bort min kontroll

Jag vill också själv kunna ge upp den kontrollen. Visst kommer det att irritera mig måttlöst om fascister eller sexpuritaner eller andra vingmuttrar använder mina verk. Men det skulle störa mig ändå mer om jag skulle vara tvungen att försöka stoppa dom eller förklara varför jag inte stoppar dom.

Då skulle jag hellre bara hänvisa till licensen och bränna min energi på att skriva en text som pulveriserar dom djävlarna och deras argument

Nej, CC0 är inget alternativ - jag vill ha 'dela lika', jag vill ha 'attribution'.

Fler som är störda av detta?

Intessant!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar