2008-03-10

Mycket gott och blandat för sexradikala!

Först nått hoppfullt jag nyligen kom på alldeles själv (män kan)!

Kommentarerna i Isabellas 8 mars post har blivit galet intressanta. Där snubblade jag över in insikt. Den oheliga alliansen mellan de toookigaste avarterna av feminism och den kristna högern har ju lyckats införa en massa reaktionärt värdekonservativt skit på den politiska agendan under förment feministiskt flag. Det är en stor orsak till mörkret vi lever i. Men det goda är, om bara feminismen vänder galenskapen ryggen så kommer det värdekonservativa moralistprojektet att förlora all politisk legitimitet! Lätt fånget lätt förgånget får de kristna fundamentalisterna snopet tänka då.

Så vi behöver 'bara' vinna de feministiska krigen för att vara tillbaks på den progresiva banan! Nu har ju toookfeministerna spelat med i eländet och tämligen väl lyckats lansera en bild av den värdekoncervativa politiken som stora feministiska segrar. Många har, nog ganska oreflekterat, köpt den bilden. Så det finns ett stort mått känslomässiga investeringar i falsk stolthet att övervinna. Men det finns också fler tecken i tiden på att det knakar i fogarna.

Sundhet och mod från danmark

En av Danmarks största ung vänstre (ja, dom är liberaler) klubbar demonstrerade för prostituerade på 8 mars! Birgitte Kofod Olsen, avd.chef på det danska nationella institutet för mänskliga rättigheter - IMR, påtalade igår att FN erkänner kvinnors rätt att sälja sexuella tjänster och att sexköpslagar är ett brott mot de mänskliga rättigheterna. Någon mer än mej som anar ett ljus i änden av tunneln?

Här hemma: RFSU

Har länge haft en kluven iställning till RFSU. Ottar kom ur den anarkistiska och sexradikala miljön där det var mer regel än undantag att agitatorerna förutom klasshat också varit minst arresterade för otuktigt tal om fri kärlek, sex och födelsekontroll (likväl som fredshets mot borgarnas lustar att upprätthålla unionen med Norge genom millitär ockupation). Där det var självklart att tidningar (som Arbetaren) tog in annonser för förbjudna franska gummiartiklar. RFSU har bidragit med så mycket och är en stor del i det positiva som hände i Sverige för 30-40 år sedan. Saker vi till viss del fortfarande njuter frukter av - som ungdomsmotagningar som hjälper, även minderåriga, flickor med preventivmedel utan att skvallra för föräldrar.

Men på 80-talet lekta man följa john med hem och skola och drev in i den allmänna nymoralismen. Min bild av det hela är kanske inte helt rättvis, men det kändes som ett mörker då och jag har väl aldrig riktigt gett RFSU en andra chans. Men nu verkar de förtjäna det. Man låter en icke biktad hora tala och ger utrymme för SANS! Känns som ett ganska banbrytande framsteg. Fick nyheten från horans egen mun.

Här hemma 2: Flickorna!

Eller de unga kvinnorna för de som föredrar. De som tillsammans med hororna kanske mest lider av nymoralismen. En del lever naturligtvis i plågad skräck för horstigmat och kämpar fåfängt med att vara rätt enligt alla förväntningar. Men en del gör uppror! Johanna Sjödin får representera dom idag, det gör hon bra! Helt impad av med vilken fart hon spottar ur sig bra poster. Läs Dåligt att vara normal?, Go Hanna (om Arnhög i ab) och inte minst posterna om monogami (som kanske borde hetat poly).

Jag är kär! Nej, nej, jag har inte set en enda antydan på bloggen om att hon är vare sig ug eller maso, det är inte på det sättet. Jag vill bara krama henne och berätta vad bra hon är! Isabells dotter är med och inger hopp också.

Störtas ska det gamla ner i gruset...

Intessant!

Andra bloggar om: , , , , , , .

Hoppas Johan förlåter en omping... lyckades smyga in en . i politik taggen :-/

5 kommentarer:

  1. Poly, du har en poäng där. Har jag faktiskt inte tänkt på, det hela började med att jag sågade monogamin och därför fick det bli just monogami. Jag personligen vill dock inte se någon lösning där jag har flera partners, men är det "poly" att knulla runt så är jag på. Nå?

    SvaraRadera
  2. http://www.subcult.org/poly/

    Hmm, hur kan det komma sig att jag aldrig hittat denna sida tidigare. All uppmuntran.

    SvaraRadera
  3. Tack för frågan, och tack för att du svarade så fint på den :-)

    SvaraRadera
  4. Känns lite förlegat och häpp! konservativt att prata om krig. Vem krigar?

    SvaraRadera
  5. Krig ska naturligtvis tas metaforiskt. Vem krigar? Poängen är att jag tycker det krigas för lite. Meningsskillnader slätas över istället för debatteras intensivt och öppet. Det läggs allt för stor vikt av att visa upp en enig fasad.

    Det leder till ett förlorat fokus och att grupper som kolaborerar med existerande maktstrukturer kan ta initiativet och föra en politik i feminismens namn som i stora delar, i alla fall enligt mig, är antifeministisk.

    SvaraRadera