2010-01-07

För en hedonistisk kronologi

Frågan om när decennium, sekel och milennium börjar och slutar är en källa till nerdig debatt. Å ena sidan är gränsen mellan 2009/2010 den allmänt vedertagna och den som har naturligt stöd i numerologi, å andra sidan börjar vår tideräkning med år 1 inte år 0 - Så första decenniet är 1-10, andra 11-20 osv.

Senaste inlägged som är ovanligt intressant kommer från COPYRIOT. Jag tycker det är värt att fylla på med ett perspektiv utifrån positiv hedonism(*

De två alternativen för att fira decenniebyte är alltså 2009/2010 och 2010/2011. Argumenten för båda är nämda ovan och drar tämligen jämt.

Aspekten av positiv hedonism

Det är kul att fira! Det är bra att ha andledning att fira. Ju större anledning desto bättre. Detta blir vid respektive tillfälle tungan på vågen till fördel för båda alternativen.

Det är rätt att fira nytt decennium både 2009/2010 och 2010/2011!

Eftersom jag har varit anhängare av positiv hedonism länge så har jag helt korrekt firat milenniumskifte två gånger. Nu, för att ha firat två korrekta milennumskiften måste man vara över 1000 år gammal.

Så tycker ni jag är väldigt klok så ta inte illa vid er - Jag är inte bättre än er, jag har bara drygt en magnitud mer erfarenhet.

Tycker ni jag skriver dumheter så har ni bara inte förstått men ska inte må dåligt för det av samma orsak.

I vilket fall kan ni utgå från att jag alltid har rätt ;-)

Dena bloggpost är främst motiverad av att vid en ålder på över 1000 år är sofieistiskt trollande en högstående njutning.

*) Positiv hedonism ger njutning ett absolut egenvärde. Den sätts inte i relation mot smärta (rena smygutiliarismen) utan ger smärtan mening (som en del i strävan att uppnå njutning) och gör att den sedan också ger mer värde åt njutningen (det som var svårt att uppnå upplevs som mer värt).

Mer om positiv hedonism kommer nog. Jag är ganska seriös vad gäller den. Den här bloggen har trotts allt sedan starten haft en positivt hedonistisk tagline.

Intessant!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , .


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar