2007-02-17

akuhujan och sexuella tjänster.

Till skillnad från i media är det här i bloggosvären intressant att läsa även tankar från försvarare av stigmalagar mot horor. En intressant röst är akuhujan, som verkar stå mig ganska nära politiskt. Hon pryder till och med sin sida med en svart fana! Det är intressant att se hur hon grundar sina åsikter och jag ska här berätta var jag tycker det går fel.

Våldtäckt

Köp av sexuella tjänster beskrivs som övergrepp med orden "Prostituerade vill i regel inte ha sex med de män som besöker dem. Männen kan våldta dessa kvinnor för att de sistnämnda befinner sig i en utsatt position". Det är en rimlig beskrivning av tvångsprostutition - men det är något vi alla är emot, så dess enda relevans för debatten är hur vi effektivast bekämpar den. Men det håller inte för frivilligt prostituerade. Många sexarbetare klarar sig bra på det de vill göra (sex är normalt kul trotts allt) och kan helt välja bort det de inte vill göra. Andra gör i varierande grad saker de inte vill, men de väljer det själv och och det är inte våldtäckt. Våldtäckt är:

  • Moraliskt: Att ha sex med någon mot deras samtycke. Om någon samtycker till att ha sex de inte vill ha så är det fortfarande inte våldtäckt. Faktum är att ingen annan än personen själv, och det kan vara svårt nog, vet vad personen vill. Att ifrågasätta rätten att själv välja vad man ska göra utifrån nån utomstående uppfattning om 'vilja' är ohyggligt farligt.
  • Juridiskt: Tyvärr kräver lagen fortfarande att det förekommer fysiskt motstånd för att kunna räknas som våldtäckt. Det skriver jag inte för att det är bra, utan bara för att inte vilseleda någon.

Att själv välja att göra nått vi inte vill är något helt annat än att bli tvingade. Det kan vara stärkande för sjävkänslan att offra lite för ett högre mål, vare sig det är politiskt, filosofiskt, andligt, hälsomässigt, utbildningsmässigt, privat eller så simpelt som att skaffa en ny soffa. Om vi däremot känner av för dåligt eller slentrianmässigt gör saker vi inte vill, eller i värsta fall känner oss tvingade av yttre omständigheter och inte har eller upplever oss ha kontroll över, då riskerar vi att må dåligt av det. Det förekommer frivilliga sexarbetare som gör det, kanske främst bland den ca 1/5-del som har drogproblem. De sexarbetarorganisationer som finns har som en verksamhet att hjälpa sexsäljare som mår dåligt av det att sluta. Men med respekt för deras rätt att välja själv som ofta saknas hos mer moralistiska och meningslösa 'hjälporganisationer'.

Rätten till sin egen kropp

Det första man tänker på är de tvångsprostiturade, och självklart skar deras rätt till sin kropp försvaras. Därom är vi alla i debatten enig, frågan är bara hur vi gör det effektivt. Men frågan gäller även de frivilliga sexsäljarna, deras rätt att använda sin egen kropp till att sälja sexuella tjänster. Ifrågasätter vi den sätter vi ett villkor för kvinnors rätt till sin egen kropp. Vi stärker horstigmat genom att säga att horor inte är värda denna basala rättighet. Det försvagar och förtrycker alla kvinnor, genom att deras basala rättigheter är villkorade och de måste ge akt på vad de gör. Det drabbar även de tvångsprostiturade som också drabbas av stigmat, en stämpel att de inte är lika mycket värda.

Att en del säljer sexuella tjänster leder inte till att alla blir tillgängliga för ett bestämt pris. För att kunna köpa måste man hitta nån som vill sälja. Visst kan jag hävda att jag kan köpa en hårklippning för några hundralappar... Men det betyder inte att jag kan gå till vem som helst, sticka åt dom några hundra och komendera dom att klippa mitt hår. Det är ett totalt feltänk att frivilligt sexarbete fråntar någon rätten till sin egen kropp. Klassamhälle och fattigdom begränsar därimot mångas alternativ, men det gör det både med och utan existensen av sexarbete. Faktum är att eliminerar vi sexarbete som möjlighet så begränsar vi alternativen ändå mer - utan att göra nått mot klassamhälle och fattigdom... I praktiken gör vi fattigdommen ändå värre, för sexarbetarna hjälper även de andra fattiga genom att 'försvinna' från konkurrensen om andra alternativ.

Torskarna

De flesta kunder vet nog inte att de köper sex av tvångsprostituerade. Det framställs inte och marknadsförs inte som en slavhandel. Här ställer sexköpslagen till med en rad problem. Kunderna blir osynliga som grupp och omöjlig att nå med information om tecken på tvångsprostitution. Kriminaliseringen avskräcker även kunder från att anmäla misstänkta saker de ser och från att ställa upp som vittnen. Det förhindra också att samlar olika erfarenheter från kunder och säljare så vi får en klarare bild av hur vi upptäcker tvångsprostitution, hur utbredd den är och hur vi bekämpar den.

Sen finns naturligtvis även skitstövlar som blankt struntar i om en hora är frivillig eller ej. Om vi bidrar till horstigmat genom en nedlåtande attityd mot frivilliga sexarbetare så bidrar vi även till att stärka och rättfärdiga de här männens uppfattning.

Rätt till sex och funkionshinder

Vi har alla rätt till vår sexualitet. Vi har alla rätt att söka utleva den hur vi vill så länge det görs med samtyckande och byxmyndiga. Det gäller även funktionshindrade. Har en funktionshindrad assistent så ska hjälp ges även till att ragga och träffa sexpartners. Vill den funktionshindrade köpa sexuella tjänster så bör de få det för egna pengar och de bör få hjälp även att genomföra det. Men förutsättningen är att de hittar någon som vill sälja. Som med all annan sex så kräver köpta sexuella tjänster samtycke. Med det tillägget att det är rimligt att kräva myndighet av säljaren, inte bara byxmyndighet.

Citatet av Jesper Odelberg är ett tragiskt exempel på hur man använder horstigmat till att misskreditera motdebattörer istället för att föra en debatt. Därigenom bekräftar man och reproducerar horstigmat, en direkt antifeministisk handling. Anledningen till att ingen försvarar ramper är naturligtvis för att ingen angriper ramper och säger att de är moraliskt fel och bör förbjudas. Ibland tenderar akuhujan själv att bruka stigmat i sin argumentation, men hon har även skrivit:

Älskade hora

Ett helt lysande inlägg som avslutas med: "Det kommer kanske aldrig heller ske, men jag skulle bli lycklig om en större del av den internationella kvinnorörelsen inte distansierade sig från sina prostituerade systrar. Vi ser inte ned på “våldtagna kvinnor”, så varför i helsike ska vi måla upp en avgrund mellan “rörelsen” och “horor”? Varje hora i den här världen är min älskade syster, varje borgare som gör henne till problemet är min fiende."

Skriver under på det till hundra procent och adderar vänstern till internationella kvinnorörelsen i min önskan. Om akuhujan håller fast vid den ambitionen och lyssnar kamratligt på sexarbetarna själv så är jag säker på att hon hittar en ståndpunkt som ger utrymme för en kamp för sexarbetares rättigheter baserad på respekt, sammanhållning och solidaritet.

En kamp där sexarbetarna själva definierar mål och medel, en kamp där vänster och kvinnorörelse bidrar med solidaritet och styrka. Därmed skulle vi även slå ett hårt slag mot horstigmat, ett hårt slag mot hora- madonnenormen. Ett hårt slag för allas vår frigörelse från könsnormsträsket.

Intressant?

Andra bloggar om: , , ,

7 kommentarer:

  1. Det här är en rätt knepig diskussion vars inneboende frågeställningar det inte finns några enkla svar på. Hur som helst:

    1. Jag försvarar inte horstigmat, tvärtom. Om du läser kommenteringsdelen så ser du att jag gör en annan slags analys. Jag trodde det framgick tydligt i själva inlägget också, men jag kanske misstog mig.

    2. Termen "tvångsprostitution" är besvärlig i mina ögon. För även om en kvinna här och tar ett till synes självständigt beslut att prostituera sig är det omöjligt att veta vad hon varit med om tidigare och hur det påverkat henne. Mina intervjuer av litauiska prostituerade (som "frivilligt" sålde sig till bl a svenska kunder) visade på en hög frekvens av incest, våldtäkter, misshandel, social utslagning och missbruk. Jag har svårt att tänka mig att det ser annorlunda ut i Sverige.

    3. Att se prostitution som en möjlighet att klara sig i klassamhället och därmed som något man som socialist bör försvara känns väldigt främmande för mig. Vi bör däremot försvara de prostituerade kvinnorna (mitt inlägg är en kritik av de kvinnoköpande männen och ingenting annat) och rasera klassamhället.

    Slutligen håller jag helt med om att det är antifeministiskt att hålla horstigmat under armarna. Att se ned på prostituerade kvinnor kommer aldrig hjälpa dem som behöver hjälp utan tvärtom trycka ned dem ännu mer. I den frågan tror jag du läser in saker i mitt inlägg som inte finns där.

    Hur som helst; det är nyttigt att bli ifrågasatt ibland. :)

    SvaraRadera
  2. Det är en sak att problematisera val, leta efter strukturella förtryck som påverkar dom, söka vägar att bekämpa dessa förtryck och minska deras inflytande.

    Något helt annat att ta ifrån folk rätten att välja. Även folk som utsatts för incest måste få bestämma över sig själv och göra sina egna val. Undantag kan göras för akuta tvångsbeteenden som är väldigt destruktiva. Men om man då omyndigförklar någon så får man också ta hand om dom under tiden.

    Att bekämpa kunderna är inget annat än att bekämpa horor. Lyckas vi låsa in alla kunder så tar vi ifrån horan valalternativet att sälja sexuella tjänster.

    SvaraRadera
  3. "Lyckas vi låsa in alla kunder så tar vi ifrån horan valalternativet att sälja sexuella tjänster."

    - Frågan är om det verkligen är lösningen. För hur skapas behovet av prostitution, för mig är det här någonting immanent i kapitalismen. Det inträffar då allting görs om till varor på marknaden. Men någon som kanske läst mer socialpsykologi kanske kan ha en mer träffande och exakt förklaring till hur själva processen ser ut då jag upplever min analys som otillräcklig.

    Förövrigt måste jag säga att jag ogillar språkbruket av ordet "omyndigförklarar", jag tycker det är ett opassande sätt att yttrycka det hela på. Då vi i första taget är kollektiva varelser i förändring. Och då inte något man kan tillskriva en individuell berättelseform.

    Men fortsätt att problematisera, det här blev intressant.

    /Under

    SvaraRadera
  4. Under

    Vad som är den stora lösningen, ja vad som är det övergripande problemet är något vi säkert kommer att diskutera om länge.

    Men det akuta problemet är att stigma, både genom lag och kultur gör sexsäljares situation extra svår, och minskar deras möjligeter till motstånd. Ändå finns det sexsäljare. Dels de som väljer det för att de gillar det. Dels de som väljer det på grund av att övriga alternativ är dåliga.

    Vi måste slänga vårt horstigma över bord och solidera oss med deras kamp och deras krav. Eftersom de valt att sälja sex behöver de kunder så vi får nog räkna med att kraven inkluderar respekt för kunderna, men även att de kommer att inkludera krav på kunderna.

    Ren tvångsprostitution (slavhandel), genom våld, hot och bedrägeri kan och bör vi bekämpa hela tiden, men det blir sannolikt inte effektivt förrän sexsäljare och deras kunder fullt ut kan delta i den kampen.

    Stigmat kommer inte att försvinna över en natt. Men så länge vi upprätthåller det i lag och egna handlingar och retorik så kommer det aldrig att dö, därmed kommer heller aldrig hora madonne-normen att släppa sitt grepp om könsrollerna.

    Ordet omyndigförklara brukar jag med avsikt för att tydliggöra hur stor kränkningen är. Det är hög tid att vi kommer till den feministiska insikten att det inte är ok att behandla vuxna kvinnor som omyndiga barn.

    Vad gäller kollektiv vs individ så har jag frigörelse och frihet som 'högsta' mål. Frihet kan varken förstås individuellt eller kollektivt. Frihet måste förstås som både och. Men det är nog värt en egen bloggpost så småning om.

    SvaraRadera
  5. Ja, Nej och Nja

    Jag tror på att hantera torskar lika skoningslöst som låt oss säga vilken arbetsköpare som helst, helt hårt och skoningslöst.

    Hur de prostituerade sedan väljer att organisera sig det tänker inte jag lägga mig i, jag menar att man organiserar sig bäst efter sina egna förutsättningar.

    Fortfarande jag upplever ordet som ytterst missvisade, speciellt då jag inte köper det här med att någon behandlar oss som barn, utan snarare som konsumenter eller producenter eller varför inte som bärare av varan arbetskraft på en marknad. Och där blir det aldrig en fråga om att vi omyndigförklaras av någon.

    Sedan skulle jag bara vilja flika in att det där med kollektiv v.s. individ är blott en skenmotsättning. Det med tanke på att allt vårt handlande är en kollektivprocess även om vi som individer inte allt uppfattar vårt handlande som en samhällelig process så är den det precis som naturen fungerar som bryter ner oss alla till jord, för att nästan gå o bli lite biblisk;=)

    SvaraRadera
  6. "Om någon samtycker till att ha sex de inte vill ha så är det fortfarande inte våldtäckt." Jo. Det kan det visst vara. På 60-talet förekom exempel på en dom med en kvinna som kämpat i en kvart mot en våldtäktsman och sedan gett upp - han dömdes inte för våldtäkt. Idag hade han förhoppningsvis dömts för våldtäkt. Med din definition för våldtäkt är alla våldtäktsmän att gratulera. Då kan de våldta oss alla. Det är bara att utsätta oss för lite psykisk tortyr. Och jag tycker att ditt försvar för torskarna faller under samma kategori. Du vill inte lägga något ansvar på dem. Vilket går igen i detta: "Även folk som utsatts för incest måste få bestämma över sig själv och göra sina egna val. Undantag kan göras för akuta tvångsbeteenden som är väldigt destruktiva." (Vem ska bestämma vilka akuta tvångsbeteenden som är tillräckligt destruktiva? Varför ska det helt plötsligt göras undantag? Var inte regeln att alla skulle få göra sina egna val? Inklusive incestoffer?) Himmelriket för sexköpare. Hon vill ha sex med mig, hon har ju sex med mig. I teorin kan du få allting du säger att gå ihop, men i praktiken blir det ganska djävulskt. Det är för kategoriskt för mig. Horhat, säger du, att det förtjänar att kallas om man inte står upp för de incestdrabbade offrens rätt att sälja sig själva. Men det kommer ju en tid efter säljandet också - förhoppningsvis. När dessa kvinnor tagit sig ur prosititutionen. En del av dem börjar se sitt värde. Vem tackar de då? Dig?

    "Att bekämpa kunderna är inget annat än att bekämpa horor. Lyckas vi låsa in alla kunder så tar vi ifrån horan valalternativet att sälja sexuella tjänster." Ja, vad ska hon då göra? Är valmöjligheterna slut om just detta valalternativ är slut? Skulle det alltså innebära en minskad frihet om det inte fanns män som ville köpa sex? Kvinnor avstår ju i allmänhet gladeligen från att köpa sex av män, således finns ingen större efterfrågan på mäns sexuella tjänster. Alltså har männen fråntagits ett alternativ på grund av kvinnornas egen vilja - det finns inga kvinnor som vill köpa dem. Hur klarar de sig?

    "Ordet omyndigförklara brukar jag med avsikt för att tydliggöra hur stor kränkningen är. Det är hög tid att vi kommer till den feministiska insikten att det inte är ok att behandla vuxna kvinnor som omyndiga barn." Tack, men alla kränks inte så lätt. Det finns kränkningar som är värre än kränkningen av den s.k. fria viljan.

    SvaraRadera
  7. Undertäcket och ia... Jag har svarat i ett eget blogginlägg.

    SvaraRadera