Svensson håller inte med, men det är sant även om jag nog förstår mindre av orginalartikeln än vad Svensson gör.
Queer
Queer är solidaritet mellan de konstiga. Det bygger på konkreta erfarenheter från många kamper, erfarenheter av att inte räknas, stötas ut och exkluderas ur gemenskapen. Det kan handla om feminister som är svarta, flator, slampiga, funktionshindrade, prostituerade, feminina eller i ett annat sammanhang har pojkvän, är gift, är hemmafru. Det handlar om svarta, flator, arbetare etc som exkluderas från kampen för att de också har ett annat 'fel'. Det är en solidaritet baserad på ett antal insikter, bl a:
- Att intärna normsystem i motsåndsrörelser minskar handlingsutrymme och frihet för de individer man säger sig slåss för, och som en följd av det minskar också kollektivets styrka och flexibilitet i sitt motstånd. I förlängningen reproducerar man det förtryck man försöker bekämpa.
- Att varje kamp mot ett förtryck måste integrera andra förtryck i sitt medvetande för att inte bara bli en kamp för de mest gynnade i sin grupp. Tex, feminism blir en kamp för vita rika heterokvinnor, Klasskamp blir en kamp för vita heteromän.
- Att all normer hänger ihop i ett föränderligt system som definierar en hackordning, och att detta måste bekämpas och ifrågasättas på alla plan, teoretiskt, praktiskt, internt, externt, privat, offentligt. Att öppet bryta mot normativiteten och att solidarisera sig med de som bryter mot normativiteten är viktiga inslag men det får inte slå över i utfrysning av de som följer normativiteten i en del val för då skapar man bara ny normativitet.
- Att påtvingade identiteter är problematiska och att de normpaket som följer med dom är begränsande, förtryckande och måste bekämpas. Samtidigt bejakar man valda identiteter och stödjer kamp för rättigheter utifrån både valda och påtvingade identiteter.
Postmodernism/poststrukturalism
Queer är i första hand praktik, solidaritet mellan konstiga och motstånd mot normativt förtryck. Ovan nämnda insikter utgör en teoretisk ansatts som är oskiljbar från praktiken. Men teorier som byggs på detta kan vara queer utan att med nödvändighet vara oskiljbart från queer praktik eller med nödvändighet omfatta allt queer.
Mycket av insikterna ovan kan spåras till postmoderna teorier, men de kan lika väl spåras till klassisk anarkism. Det är helt naturliga insikter som växer fram ur en gemensam kamp i basplanet där en solidaritet som sträcker sig över olikheter är det enda vapen man har. Jag ger lika lite för postmoderna teorier från akademier klädda i fikonspråk som jag ger för marxistiska dito. Det intressanta sker bland svettiga, behövande och lustångande människor i verkligheten, i deras kamp och i att bygga en solidaritet som inte stoppar vid olikheter eller val som godtyckligt anses olämpliga av de bättre vetande.
I vår auktoritära värld väcker rörelser som baserar sig på självstyre förvirring. Då de berörda själv väljer taktik och mål blir kampen oförutsägbar. De som tänker i formerna av en centralt styrd rörelse frågar sig vad en sådan rörelse vill. Svaret är inte svårare än att den vill stödja alla som kämpar i deras egen kamp. De mer auktoritärt skolade har svårt att förstå det svaret och står lika frågande inför queer som de alltid gjort inför anarkism och syndikalism.
Anarkismen bör bära på alla värden queer bidrar med. Men ingen som var med på 80-talet kan förneka att livstilism och PK-ism splittrade rörelsen i sekterism och förlamande konformitet. Reaktionen mot det vare välkommen men gled snart över i påklistrad folklighet och kuf-förakt som är närmast lika illa. Anarkismen behöver queer för att hitta tillbaks till en kompromisslös solidaritet som sträcker sig över alla olikheter, socialismen i stort behöver det ändå mer, det samma gäller utan tvekan feminismen.
Intersektionalitet
Ett begrepp ur teorierna som är viktigt nog att försvara sin existens är intersektionalitet. Det är också tämligen begripligt, ritar man tre cirklar som representerar alla kvinnor, alla arbetare, alla muslimer så kommer de att överlappa varandra. Där de överlappar varandra uppstår en intersektion (eller snitt som matematiker skulle säga). Det är ett tydligt och begripligt namn på insikten att vilket förtryck man än bekämpar så måste man även väga in alla andra, för de förtrycken finns representerade inom den egna gruppen.
Kvinnor och män
Svenson gör sig lite lustig över kvinnor och män som skapade kategorier. Jag ger svenson rätt i att det finns bara två biologiska kön, och det gäller alla livsformer med sexuell fortplantning. En del arter har individer med flera könsorgan av samma kön, en del arter har individer som kan byta könsorgan, en del arter har individer med könsorgan av båda könen. Hos däggdjur, som vi människor är, har en individ ett könsorgan av ett kön genom hela livet.
Men att gå från det obestridliga faktum att vi är individer som har ett av två möjliga könsorgan till att vi är ett av två kön, att vi är kvinnor eller män, det är en konstruktion. Det går att statistisk att knyta varianser mellan individer till vilket könsorgan de har, men merparten av de normpaket som följer med man resp kvinna är rena konstruktioner. Queer säger att det är fel att tvinga på någon dess rollpaket utifrån vilket könsorgan en individ är utrustad med. Däremot har de individer som vill rätt att välja de delar av identiteten de tycker om oberoende av vilket könsorgan de är utrustad med.
Socialism
Queer är ett förhållningsätt till motstånd och pekar inte i grunden ut något speciellt förtryck utan ger individen rätt att föra sin kamp utifrån egna val kompletterat med ett bygge av en solidaritet som kan sträcka sig över alla olikheter. Det kommer ingen automatisk insikt om alla förtrycks existens för att man kallar sig queer. Men det konsekventa underifrånperspektivet gör ändå att queer som rörelse omfattar alla förtryck. Intersektionaliteten som begrepp hjälper till att lyfta fram dom. Alla som är queer har säkert inte en djup förståelse för klassfrågan, men många har det och det är inte en slump - utan en naturlig följd av queer, en naturlig följd av att vara mot alla förtryck, en naturlig följd av att försöka problematisera alla maktrelationer och solidarisera sig med allt motstånd. Därför är det tveklöst rätt att hävda att queer är socialistiskt.
Det är skillnad på liberal och socialistisk individualism men all sann socialism är individualistisk, har mänsklighetens frigörelse som mål. Svenson slirar oroveckande där nästan som om individualism vore ett problem i sig. Queer står för socialistisk individualism, en individualism som är absolut, en individualism som är partisk - tar parti för den förtryckta och stödjer kampen mot förtrycket.
Häpnar lite över Svenssons svårighet att greppa en samtidig önskan att upplösa kategorier och att samtidigt ta kamp för samma kategorier. Svensson vill förhoppningsvis ändå uppnå ett klasslöst samhälle och därmed upplösa arbetarklassen?
Queers stora styrka är när vi kommer till de fattigaste och mest utsatta. De som måste eller vill göra val som inte anses fina och goda av PK-mobben. Där kan queer kliva in med solidaritet där andra rörelser bara piskar och slår med pekpinnar. Prostitution och annat sexarbete är paradexemplet på detta.
Queer är socialism, dagens socialistiska och feministiska rörelser behöver queer och ingenstans i det kända universum är det mer sant än i Sverige - den sociala ingenjörskonstens mecka.
Andra bloggar om: queer, klass, socialism, frihet, kamp, politik, feminism
Låter fint. Problemet är bara socialismen inte kan ta hänsyn till individer eftersom den helt vilar på en kollektivistisk problembeskrivning. Det är inte en slump att det talas om "klass mot klass" och inte "individ mot individ". Svensson har ju rätt i att det sistnämnda är precis vad vänstern alltid tyckt illa om hos den radikala nyliberalismen.
SvaraRaderaJag har svårt att se hur ett socialistiskt system någonsin kan rycka sig upp ur det heteronormativa träsket när allt handlar om att ekonomi och ägande ska vara kollektivt. Vem styr det stora samhällskollektivet? Ja, inte är det läderbögarna och de svarta flatorna!
Aqurette: De flesta problem i samhället har en kollektiv problemställning och kräver ett kollektivt motstånd.
SvaraRaderaFör den skull drabbar förtrycken enskilda individer, motståndet behöver inte vara uniformt och centralstyrt, frigörelsen man uppnår kan fortfarande vara individualistisk.
Nazitysklands förtryck av judar, romer, vänsterfolk mm var i högsta grad kollektiv med drabbade i högsta grad enskilda individer. Motståndet mot och krossandet av tredje riket var en kollektiv ansträngning men gav, i relativa termer, upphov till en frigörelse även för individer.
Visst, queer hör ihop med socialism, eller borde göra det.
SvaraRaderaProblemet är din villfarelse att anarkismen ska vara med i ekvationen.
Karbid: Vill inte hävda att det är samma sak men beröringspunkterna är uppenbara, främst i varje individ och grupps rätt att utforma sitt eget liv, definiera sitt eget mål och själv föra kampen för att uppnå det.
SvaraRaderaRedlib:
SvaraRaderaMen det du ger exempel på är ju hur kollektivismen drabbar enskilda. Så är det naturligtvis. Men jag menar att lärdomen man måste dra av detta är att motstånd mot kollektivistiska ideologier går hand i hand med frigörelse. Eller, för att vara mer konkret, heterosexuella kommer aldrig att lyfta ett finger för att homosexuella ska få utveckla en egen kultur på egna villkor. Majoritetssamhället kan tolerera en könsneutral äktenskap och annat som inte hotar heteronormen, men det kommer aldrig att stödja de mer queera inlagen i homokulturen.
Så vad skulle hända om ekonomin och ägandet var kollektivt och majoriteten fick makten över alla tillgångar? Vi kan bara spekulera, men jag vågar gissa att inte en krona kommer att gå till bastuklubbar och S/M-fester. De avvikande kommer alltså att berövas sina tillgångar utan att någonsin få något tillbaka. Det blir barnfamiljer och kvasi-heterosexualism för hela slanten.
Det är kollektivismen som är normerande. Krossa alla kollektiva föreställningar och vi kan börja närma oss frigörelse.
Aqurette: Kapitalismen ger också upphov till ett kollektivt förtryck. Exemplet visar att en kollektiv problemställning och ett kollektivt motstånd inte motsäger en individualistisk frigörelse.
SvaraRaderaDet finns fler alternativ till kapitalism än diktatur och demokratisk centralism som, där håller jag med, är två dåliga alternativ.
I ett samhälle där varje individ har lika rätt till resurser, där det råder organisationsfrihet och varje individ och grupp av individer är helt självstyrande i egna angelägenheter... Jag har svårt att se hur det skulle kunna vara svårare att skapa alternativa miljöer än vad det är idag.
Egentligen har jag mer att tillägga än en klapp på axlen, puss på kinden eller en kram, vad än behagas, för ett välskrivet inlägg. Min trötthet hindrar mig dock, så jag gör bara ett litet avtryck här för att visa på att inlägget uppskattades.
SvaraRaderaNu håller jag inte med dig om den socialistiska delen, utan tycker Aqurette har en poäng.
SvaraRaderaDäremot så uppskattade jag inlägget i övrigt.
alex: Tack för alla tre och återkom gärna efter lite sömn.
SvaraRaderaJohanna: Tack till dej också. Diskussionen med aqurette rör sig mer runt om socialism kan vara bra eller ej än om ifall queer är socialism. Men tack till aqurette också.
"Queer är solidaritet mellan de konstiga."
SvaraRaderaInte alls. Queer är ståndpunkten att individualitet INTE är konstigt. Det är ingen solidaritet mellan konstiga, det är en vägran att acceptera att det är konstigt.
Queer är i grunden djupt indivdualistisk, och vänstern har accepterat ueer enbart för att det är en nödvöndig del av dagens HBT-kultur, inte för att man faktiskt egentligen håller med Queer, eller har förstått Queer.
lennartregebro: Queer betyder ordagrant konstig. Men delvis har du rätt, då Queer vägrar se att konstig ska vara en orsak till diskiminering och borträkning från gemenskapen och kampen.
SvaraRaderaDet viktiga för vänstern är att det är en inkluderande solidaritet och både ett synliggörande och accepterande av 'avvikande' grupper som vänstern desparat behöver.
Nu pendlar vänstern mellan en elitism som utesluter alla som inte följer den för stunden rådande PK-normen och en påklistrad folklighet som bara omfattar normarbetare. Till råga på allt med en ständig nedbrytande kamp därimellan.
"Det viktiga för vänstern är att det är en inkluderande solidaritet och både ett synliggörande och accepterande av 'avvikande' grupper som vänstern desparat behöver."
SvaraRaderaOch där har man ju missförstått queer. För queer handar inte om avvikande grupper. För om det är en grupp, så är det inte avvikande. Queer handlar om att det konstiga är det normala. Att varje människa är konstig. Att alla individer är unika, och att alla grupperingar av individer egentligen är fel (men det är omöjligt att kommunicera om man inte använder sig av dom förenklingarna, men det är en annan sak).
"Nu pendlar vänstern mellan en elitism som utesluter alla som inte följer den för stunden rådande PK-normen och en påklistrad folklighet som bara omfattar normarbetare. Till råga på allt med en ständig nedbrytande kamp därimellan."
Ja, det låter som en rätt bra analys.
"Queers stora styrka är när vi kommer till de fattigaste och mest utsatta."
SvaraRaderaDet har jag fan aldrig märkt! Så fort man försöker arbeta för att skapa förbättringar så har man fan alltid trampat någon fet medelklassbrud med för mycket dåligt smink på tårna. Queer har ingenting att tillföra, är bara en bromskloss för vänstern! Vad är queer? Det är samma skit som "triple opression", fast kryddat med lite HBT-snack. Det är den perfekta mish-mashen av nonsens som små rättshaverister kan använda sin arsenal för attackera sin omgivning och driva igenom allsjöns tokigheter.
Queer/idpol/'radikal'feminism/3op är en förbaskad cansersvullst för vänstern, och antagligen den största bromsklossen för både kvinnorörelsen så väl som HBT-rörelsen!
"Det är kollektivismen som är normerande. Krossa alla kollektiva föreställningar och vi kan börja närma oss frigörelse."
Ja, lycka till med era individ-uppror. Var och en för sig själv... Ni är ju liberaler! Gå och sug Johan Staël von Holstein kuk!
"Jag ger svenson rätt i att det finns bara två biologiska kön"
SvaraRaderaDet finns ju intersexuella som inte kan kallas för man eller kvinna. Att du totalt osynliggör alla intersexuella är väl i sig ett bevis på att queer behövs?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Intersexualitet
jonas göthner: Det är bra att läsa mer än en lösryckt sats.
SvaraRaderaJa, jösses vilket tugg ................och på fullaste allvar!!!!
SvaraRaderaUngefär lika som på 60-talet. Flosklerna sjönk så småningom ihop på grund av syrebrist. Och nu är sufflen uppe igen: Är det konstjord andning!!
Alvin Stoltz